Pável
Márta
SZERETNÉM A KATOLIKUS
KERESZTÉNYSÉGET IDEÁLISNAK megélni!
Olyannak, amilyennek
Jézus Krisztus akarja. Kizárólag Istenért élő, földi dolgaiban az Úr Istent első
helyen megélő, világító, jóságos lényeknek, akik nem hazudnak, s szeretnek.
Elvárások,
vágyaink.
Azok akik a nagy gyűjtőfogalomba tartoznak, ami az EGYHÁZ, azok közül senki sem
élhetne magának, nem habzsolhatná a pénzt, a rangokat, nem lehetne
érdekkeresztény (pl. akik a Kormányban forgatják a szemüket és „sportszerűen” állatokat
ölnek, pénzt harácsolnak, gőgösek stb.). Nem lehetne semmi szinten szexuálisan
aberrált, elfajzott, parázna. Tudnia kellene, mi az elég, mindenben Krisztust
kellene követnie, s tudni kellene megkérdezni az Urat, mielőtt valami fontosat
dönt, hogy megteheti-e. Ma köztük erről szó sincs – nem képesek rá –,
legalábbis 99,5% nem!
Honnan
vannak az elvárásaim? Onnan, hogy mi, akik Jézus Krisztussal elmélkedésben
kommunikálunk, Ő vezet minket, tudom, mit követel és mit akar elérni, tudom, milyen
nehéz megtenni, de mi igyekszünk, igaz kisebb-nagyobb botlásokkal, de tennünk
kell. Ha az Egyház – ahova tartozunk, ahonnan soha nem megyünk el, de
megjavítani akarjuk… – ebben partner, s nem ellenség lenne, micsoda segítség és
öröm köszönthetne ránk. Mostani tudásom és tapasztaltom szerint (alázatlanság
és előítéletek miatt is) az Egyház képviselői nem képesek eddig eljutni, pedig
ez a célja az egyháznak, nem a rang, nem a gazdagodás, a nagyképűsködés, hanem az
alázatos szolgálat Isten ügyében, s kizárólag csak azért. Az Evangéliumot
szigorúan, de mögöttes – nem ellentmondó – tartalommal lehet követni, az
elmélkedésben kapottakat feldolgozni, beépíteni, sok szent tette ezt…s kibírták!
A mai
egyházat a hierarchia irányítja, melynek 3 szintje van, ami végül a hívőkbe
megy át, mint királyi papságba. Tehát a klérusnak (mind felszentelt pap )
durván három "szintje" van: 1. püspök, aki lehet: pápa, bíboros, érsek, megyéspüspök, segédpüspök. 2.
fokozatú pap lehet: esperes, plébános, káplán 3. fokozat diakónátus. A szerzetesek külön vannak.
Alulról, az egyszerű hivő oldaláról kezdem, a keresztény hívektől, és a hívőknél meglévő problémát felfelé fogom vezetni, mert a hívők közül kerülnek ki a papok. Elsősorban a szeretet legyen mindenki felé, arról ismerjenek meg minket, hogy igaz szívből, nem farizeusi módon szeretjük egymást. A szeretet lenne az alapvető dolog, ez az őskeresztényeknél is így indult. Tragikus, hova jutott a mai kereszténység…, pl., ha kimegyek a miséről, akkor látom, ritkán állnak meg az emberek csoportban beszélgetni, ha pedig megáll két-három öregasszony, akkor kibeszélik egymást. Többnyire nem a szeretet uralkodik a beszélgetésekben, hanem; ...nem hallottad…, láttad.., hogy néz ki..? Jaj, mit mondott … mit nem mondott az atya. Még mise után sem a felhőtlen szeretet uralkodik, és ez igen nagy baj. Közülük kerülnek ki azok, akik papok lesznek, ők nevelték így őket. Mára a hívők – sok okból – sincsenek lelkileg a csúcson és a pap, aki kikerül, olyan is lesz. Ez pont olyan, mint a politikus, a nép olyan politikust választ, mint amilyen ő maga, és olyan pap kerül ki a nép köréből, amilyen ő maga. Vannak kivételek, igaz papok is vannak szerencsére, s remélem, többen lesznek. Az embereknek kiskoruktól fogva kellene a gyermekeiket úgy nevelni, dicsőség legyen, hogy papnak megy, de ma ez fordítva van. Annyira lejáratta magát a papság a liberális világ és a sötét erők markában, hogy inkább nevetség tárgyai lesznek a jövendő tisztelendők, pedig annak kéne lenniük. De ez ma nagyon nehéz, és ez a bajokból csak egy kis ízelítő volt.
A
diakónusok,
akikről nem szívesen beszélek, mert csak rossz tapasztalataim vannak (biztos
vannak jók is, csak még egyet sem láttam). Ők a hierarchikus periféria, a legalsó
szint, de már „atyáztatják” magukat, az őskeresztényeknél ez szóba sem jöhetett
volna. Szerintem nem azt teszik, amit kéne, papot játszanak kevesebb
munícióval, viszont sokan nagyképűen viselkednek, sokszor vetélkedve a pappal.
Ezt nagyon meg kellene rendszabályozni. Nemhogy javítanák azt az egyházképet,
amit szeretnénk, ami ideális lenne, hanem rontják (pl. engem egy diakónus – aki plébániát
vezet…- kioktatott, jegyezzem meg Jézus pontosan 2 méter volt. Hát… ez a
szintje.)
Áldozópapság/plébános, akik ebben a
kategóriában nem igazán ragosak, de tisztelendők. S ezzel semmi baj sem lenne,
mert nem lehetne cél a rangkórság, hanem csak Isten szolgálata. Ha csak ez
lebeghetne a szemük előtt, és a püspök is békén hagyná őket, lehet, hogy sokkal
jobban tudnák tenni a dolgukat. De a
papok állandó szorongásban vannak, mikor helyezik el őket, s hogy ez ne
következzen be, még megalkuvásokra is képesek, sajnos. Az, aki valamiért nem tetszik a püspökének, nem
az uralkodó széljárás felé tart, az úgy marad, ahogy volt, még esperes sem lesz
belőle, hanem örök életében (jobb esetben) plébános, vagy káplán marad. Nem
mintha baj lenne, de ők, miután nincs más, ahol előbbre jutnának, úgy érzik – sajnos
úgy érzik – ezekért a földi rangokért küzdeni kell... Gyakorlatilag az áldozó pap találkozik a legtöbbet
a hívőkkel, mégis, ha jó egy plébános, és megfelelően korrelál a püspök
vágyaival, elképzeléseivel, akkor az már nem plébános, hanem feljebb viszik és
odatesznek helyette egy frissen végzett, vagy „valami van a füle mögött” papot.
Nagyon kevés olyan pap van, akit évtizedekig
megtartanak egy helyen, hogy legyen ideje megdolgozni az embereket Isten
ügyében. Vigyázni kellene a papokra, többet kellene velük beszélgetni, de nem
unatkozó, magányos hölgyek céltáblájának lenni, nem szerelmesnek lenni beléjük,
meg különféle vágykeltő dologba belevinni őket. Úgy kéne rájuk nézni, mint az
ég küldöttjeire, akik nem követik a földi vágyaikat. A pappal való kapcsolat ne
hiúságból, ne megszokásból, ne sznobérából legyen, hanem őszinte keresztény
szeretetből, sok beszélgetéssel, ha kell vitákkal is. A hívővel olyan kapcsolatot
kellene kialakítania a papnak, hogy viselkedésével, hitével, emberségével
elfogadtassa magát, higgyenek az Isten által adott szavaiban.
Kevés jó
lelkivezető pap van, segíteni kellene őket, hogy legyenek. Ha nem él vissza a pap a helyzetével,
rendesen Istent szolgálja, akkor biztonságot kellene neki adni, ne féljen, hogy
elhelyezik, ha jó közösséget teremt, mert az tarthatatlan, hogyha valaki tíz-húsz
év alatt összehoz egy rendes paplakot, a templomot tataroztatja, majd a hívőket
összeszedni, tele van a templom stb., akkor elhelyezik valahova, kezdje elölről.
Majd a helyébe tesznek egy olyat, aki mindent szétrombol, kiüríti a templomot.
Nem értem, miért jó ez a püspöknek? Ilyet nem egyet és nem kettőt láttam, s beszélgettem
olyan pappal is – már halott sajnos, nem kell keresni –, aki azért állt neki
inni /ő maga vallotta meg nekem/ mert három plébániát és/vagy templomot
tatarozott, s mikor kész volt, mindig kicserélték valami kedvencre, mindig elhelyezték
valami romos helyre. Bármennyire is jó hite volt a papnak, de a
kiszolgáltatottsága miatt ezt nehezen tűrte, megborult és italhoz nyúlt. Ez teljesen érthető, elszomorító, hogy sok ilyen
van. Tehát úgy érzem, a papság /aki nincsen földi rangban/ azonkívül, hogy
Isten felkentje, nagyon kiszolgáltatott a püspök szeszélyének, s nem mindig a
jóindulatának.
Nem beszélve arról,
hogy anyagilag megéri-e nekik a küszködés? Vasárnap láttam az egyik budapesti
plébánián, ahogy a gyertyák csonkig égtek. Elképesztő, s nem biztos, hogy van pénze
gyertyára. Egyszer elbeszélgettem egy másik pappal, aki bemutatta nekem, hogy a
vasárnapi pénzből, meg a különböző szolgáltatásokból – amiért pénzt kérhet – annyi
jött neki össze, hogy fűteni már nem tudott rendesen, a minimális maradt, a gyertyákat
sem tudta rendesen megvenni, ostyára mindenhogyan kellett a pénz. Sokszor igen szorult helyzetben volt, ha néha
nem segített volna püspökség, nem is tudta volna működtetni a plébániát. (Megjegyzem:
Jeruzsálemben elkóboroltam a csoporttól – ami tilos – bementem egy mellék úti
keresztény templomba, ami omladozott, kijött a pap, szó szerint rongyos volt
ruhája, és annyira örült, hogy betévedtem, hogy megölelt. Utána nekem már
mutogathattak bármit, kirakat volt.) Nem vonzó a területi
papság /nagyon nagy hit kell, hogy végig vigye…/, minimálbér, igaz, kap kocsit,
lakást, néha segítenek rajta, és papi nyugdíjas házba is mehet. Nem tudok mindent ebben a cikkben leírni, az
egy tanulmány lenne.
Menjünk
feljebb, mivel a problémát csak részint érintem, a püspök és az áldozópap
közötti rangokba (esperes, plébános, káplán). Az esperes nagyobb rang, mint a
plébános, vagy a káplán. De még mind a nép közelében van, sokat tehetne. Az esperes
szava sokat jelent az elhelyezéseknél, de sajnos nem mindig pártatlan.
Püspök,
aki lehet: pápa, bíboros, érsek, megyéspüspök, segédpüspök. Nos kb. 2-3 éve
voltam egy faluban misén, ahol a pap olyan volt, mint egy szívtelen gép.
Közölte, neki nincs ideje megállni (ugye az emberekhez pár szót szólni…) négy
miséje van: 45 perc és 15 perc, amíg a másik helyiségbe ér. Olyan összecsapott,
lélektelen misét keveset hallottam, mint az volt, meg tudtam volna rázni! Most meglepetésemre (barátaim mesélték) ugyanaz
a pap, már egy éve püspök, ugyanolyan elképesztően nihil bérmálási beszédet mondott.
Isten ezt látja, de a felettese, aki püspökké avatta, miért nem látta, mi
motiválta? (
Most olvasom prédikációt tanít, hogyan kell tenni, jaj, hova jutottunk?) Majd ilyen lélektelen
gépek vezényelgetik a plébánosokat? Itt is csak éppen érintem az ideálisnak nem
mondható helyzet elemzését. Igaz, sokat beszélgettem tisztességes, hívő,
elfogadó püspökkel is – már Ő is halott –, de a papok közül sokan szidták. Nos
hol az igazság?
Nagyot
ugrok: a PÁPA! A népi mondás szerint a fejétől bűzlik a hal. Hát a jelen
állapotunk szerint Ferenc pápa erre nagyon rászolgál, azt mondhatnánk, nagy részben tőle erednek a rossz dolgok, de ez a folyamat már előtte is elkezdődött, s
valószínűleg már akkor is benne volt a keze. Az egész egyházi devalvációt egy „csoport”
csinálja és ő, a Pápa – úgy érzem – egy báb a csoport kezében. Nem akarok konteókat
alkotni, ha elolvassák – elérhető – azokat az irodalmat, meg a nem Pápa mellett
szóló írásokat, és ha az egyiket és a másikat egymás mellé teszik, mindenkinek
világossá válik, hogy a jelenlegi egyházi vezetés a Pápa irányításával a
katolikus kereszténységnek egy tragédia.
Részemről
katolikus keresztényként nem tudom elfogadni a tetteit, a teológiai hibáit, az Oltáriszentség
előtt nem tud letérdelni, de egy ázsiai, afrikai embernek le tud hajolni, hogy
megcsókolja a lábát. Sorolhatnám napestig a hibáit, hogyha ő nevezi ki a
püspököket – és megy lefelé a bontás –, ő dönti el, hogy javaslatra ugyan, de
kit kennek fel püspöknek, csak az Ő
szekerét tolókat fogja kinevezni, mert ha pl. ha erősen ortodox szemléletű
lenne a jelölt, nem nevezné ki! Elgondolható, hogy a lefelé bontásban mivé lesz
az egyház, s ez több, mint tragédia, így csak a Szentlélek Úristen mentheti meg
az egyházat. Mégpedig most úgy tűnik, hogy a hierarchiától függetlenül
megszólítva igaz hitű, kis csoportok alakulnak, akiket az Úristen önmaga vezet,
mert a műve, a krisztusi műve nem veszhet el, még ha most úgy is nézi ki.
Nekünk
a Krisztus alkotta megváltás művét, az evangéliumot, az örömöt, hogy Ő velünk
van, adja át egyre erősebben. Egyre mélyebb istenhitre vezet, mély megértésre
és nem arra, hogy a kinyilatkoztatás kora véget ért, hogy ne mondhassa el az Őt
meghallgatóknak a mélyebb igazságokat. Ki parancsolhat az Úrnak, ki tilthatná
meg, hogy értelmes lelkeket tovább tanítson, mert megértek rá? Az Úr mindenkor
beszélget és az Úr velünk 30 éve beszélget, és még soha nem mondott olyat, ami
ellentétes a Bibliával, de olyat igen, ami nincs benne /tehát tovább tanít/,
vagy eddig nem értették, nem jól olvastak a sorok között.
Mi
Istentől kapott tudással, megértéssel szívesen segítenénk az egyházat, de ők ebből
nem kérnek, azt nézik, hogy nők, meg világiak, nem azt érzik, hogy Isten
emberei megosztanák azt, amit az Úrtól kaptak. Én azt gondolom, hogy az
egyháznak fel kéne állni a posványából, vissza kéne állítani magát az
őskeresztény szintre, és minden olyan embert, aki nem való oda, el kellene
távolítani, és be kellene vonni olyanokat, akik tiszta szívvel csak az Urat
szolgálnák. Nem szabadna nézni nemet, kort, nemzetiséget, csak azt, hogy Isten
emberei vagy sem. Az Egyháznak nem bábokra, nem politikusokra, nem gőgre van
szüksége, hanem Istenért dolgozó őszinte, akár meghalni is kész emberekre, akik
az Úrnak tisztaszívű gyermekei és akikre számíthat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése