SZERETET,
ELLENSÉG szeretete….
„Prédikáció
„
Pável
Márta
Ez
a mai evangélium rész minden nem hívő embert kiborítana, és azon gondolkozna,
hogy mit szeressek az ellenségemen, hogy
tartsam oda a másik orcámat is, és a nem hívő meg van győződve, hogy a
katolikusok nem normálisok. Szóval ez így összefoglalná. De ezt lehetne másképp is
értelmezni.
A
másik értelmezése meg nekem az, hogy amikor az Olimposz hegyen egyszer
elmélkedtem, és Jézus a legmagasabb fenyőfánál felül nőtt, tehát olyan 20
méteres lehetett, és a kereszten volt, a
fenyőfa helyett kereszt volt. Ő nézett le, és kérdeztem Tőle, hogy haragszol-e
azokra, akik megfeszítettek? Azt mondta,
hogy nem, mert óvodások.
Engem
egy örök életre megrázott, mert ez az óvodások szebb, mintha én azt gondolnám,
hogy ökörre se lehet haragudni, ha megrúgott. De hát az óvodásra sem, mert azt
se tudja, hogy mit cselekszik. Nem lehet számon kérni azt, aki nincs azon a
szellemi szinten, hogy mit csinál a másikkal. Végig se gondolja, hogy esetleg
Isten emberét üti, vagy azt gyalázza meg, vagy annak hazudik, ez nem jut el a
tudatáig. De gyakorlatilag, ha buddhistásan nézem, ökör szinten van. Ezt már
annyiszor mondtam, hogyha én felolvasnám a Bibliát vagy Origenész az ökörnek,
és helyébe hozzám vágja a fejét, vagy belém rúg, akkor nem az ökör a hibás,
hanem én.
Ezt kell meggondolnom, hogy az ellenség az
ellenség-e? Ha annak fogom fel, hogy velem egy síkon van, és megrúg, akkor vagy egy síkon van velem, vagy
én vagyok a hibás, hogy így kezelem, és nem azt nézem, hogy karmikusan hol
tart, a különböző nemességi fokokban hol tart. Ugye a medvével se állsz oda
vívni, meg az ilyennel se, mert úgyis ő győzne. Az egyik a hülyeségével, a
másik az erejével. Vagy mind a kettővel, nem?
Tehát
tudnom kéne, hogy hol a határ. Itt nem feltétlenül arról van szó, hogy
pofoztasd magad egy szerencsétlennel halálra, hanem arról, hogy el se kezd az
akciót, mert nem érdemes. Na most ugye ez áll a számítókra, a hazudozókra, a
két színűekre, mindenkire, hogy nem kell nekünk arra a síkra lemenni, óvodások
ahhoz képest, ahol mi vagyunk, és a mi lelkünknek igazából nem is szabadna
emiatt fájni.
De
a bajok… azok vannak…, hogy az a baj a bajokkal, hogy az ember sokszor nem
tudja megfelelően helyére tenni a dolgokat. Tehát valaki megsértett, valaki
megbántott, vagy esetleg valaki meghalt, vagy valaki nagyon beteg. Az valóban baj, mi még nem tudjuk olyan magas szinten
kezelni a megbántást, vagy akár a halált, ami egyenes folytatása tovább az
életnek, hogy ne érintsen minket ezek a
dolgok, amelyek így történtek.
Szeretet.
Először
is a szeretet, az ellenség szeretete, előbb megbeszéltük, hogy nincs is
ellenség, mert aki egy szinten van, az nem lesz ellenséges.
Ha pedig nincs egy szinten, akkor nem lehet ellenséges, csak sokan úgy vélik,
ha rosszul szemlélik az életed, hanem egy elmaradt lény. A kutya is megharaphat, de azt nem mondod, hogy
ellenségednek, hanem hát ilyen. …
A
másik az, hogy irgalmazni kell, meg megbocsátani a másiknak. Hát az emberek azt
elvárják, hogy Isten bocsásson meg nekik, de van, aki évekig tárolja a
haragját, meg évekig beteszi a másikat jogtalanul egy skatulyába, meg duzzog
valami miatt. Na most ha Isten is duzzogna ránk évekig a tetteid miatt, nagyon rosszul
járnál, tehát ezt is el kell felejteni, ez az evangéliumi részben így mind benne van, hogy ezt is felejtsük el.
Nekem
ami a fő mondata a mai evangéliumnak; amilyen
mértékkel mértek, olyannal fognak nektek is mérni.
Visszataszító,
ha valaki tudja mit kellene csinálni, csak hogy éppen nem azt csinálja. De én
mindenkit óvok ettől, hogy bárkinek eljátszd az eszedet, hogy mekkora „szent
vagy”, és nem úgy élsz. Ez iszonyatos ronda dolog, hogyha forgatod a szemedet,
és közben kiderül, hogy teljesen mást csinálsz. Ez nekem Istenkáromlás. Ez az
Isten tettének a meggyalázása, ez az utunknak a megtiprása. Tehát ilyet nem
szabad csinálni, hogy valaki mindenkit
megszól, mindenkit bekategorizál, és ő nem úgy él . Akkor kussoljon!
A szeretetet…, az Isteni szeretetet nem bírjuk
elképzelni, hogy milyen. Gondolkoztam már rajta, sokat mert Isten nem
emocionális szeretettel szeret.
Azt
se mondhatom, hogy igazságos szeretettel szeret, mert akkor együnket se kéne
szeretnie, hát akkor, hogy szeret? Valóban, lehet, hogy kicsit
úgy is szeret, mint egy nő szereti a
hülye gyerekét. Hogy ha bedobja az ablakot, nem vágja agyon, megcsináltatja az
ablakot és megkéri, hogy máskor ne dobd be. Ha valami nagy rossz dolgot csinál,
lehet, hogy rövid időre bezárja valahova, de utána megint szóba áll vele, és ha
elcseszi az életét, új életet kap.
Akkor
Isten lehetőséget ad … visszatapsolja, hogy lehetőséget ad ezt elszúrtad, kapsz
egy másikat. Ez nem, hogy nem keresztényi, hanem nagyon is isteni irgalmas
segítséget jelent. Hogy az Isten újra enged próbálkozni. Na most azt a
szeretetet, amit ember gyakorol, abban viszont
van egy kis hamisság.
Egyrészt
van benne vérségi, mert a genetika az valahol még a testeken keresztül is
átugrik,.. annak a rezgése… Másrészt van benne egyfajta önzés is, mert hogy hát
azért jó lesz szót fogadni anyámnak, apámnak…, nem fog adni nekem zsebpénzt.
Vagy pl. 14 éves korodban ez előfordulhat, vagy nem veszi meg azt a cipőt, amit
akarsz, hát … szeretetet mutatok. Vannak őszinte szeretetek is, ritkán, de az
nem az, mikor valamiért összevesztek, és magadban esetleg
eltemeted, vagy rondákat gondolsz rá, akkor az nem őszinte szeretet volt. Mert
ha föl tud bosszantani egy mondat vagy valami, akkor az nem volt őszinte
szeretet, megértés hol van? Például házastársak között, van a szerelem,
aztán utána van (??? lesz???) a szeretet? Főleg, ha van két-3 gyerek, kénytelen vagyok szeretetet mutatni, vagy
szeretni, hogy ott ne hagyjon, vagy szét ne essen a család, vagy ne legyenek
árvák a gyerekek. Azt akarom ezzel mondani, hogy a szeretet a Földön sokszor
megalkuvás. Érdek. Netalántán önző érdek. A szeretetnek feltétel nélküli szeretetnek kéne
lenni, én meg azt gondolom, hogy többnyire feltételhez fűzzük a szeretetet.
Rendesen viselkedik velem, törődik velem, rendesen beszél velem, számíthatok
rá, hogy valami barter üzletbe szeretünk.
Nézd
meg, hogy a kutyát, azt barter üzletben szereted-e? Azt kell mondanom,
nagyrészt igen. Olyan aranyos, olyan cuki, meg tudom gyömöszölni, na meg ugat
is, mikor kell. Ha egyiket se csinálná, csupa szerény lenne, nem ugatna, néha
megharapna, kérdezem, szeretnéd-e úgy. Én biztos vagyok benne, hogy nem. Ugyanez
áll mindenre, hogy a szeretetünk az nagyon messze van az Isten-i meg nem értett
szeretettől, mert fogalmunk nincs, hogy még mire képes az isteni szeretet. Azt
mondjuk… látjuk, hogy még eddig nem pusztította el az emberiséget, tehát ez egy
hősies tett tőle. De hogy még mire képes, azt nem tudjuk. Azt sem tudjuk, hogy
bennünk fellángol-e valaha olyan szeretet, amikor tudom úgy szeretni a sas
társamat, hogy utána nem szedem a batyumat és szó hang nélkül otthagyom. Tudom-e
úgy szeretni a családtagjaimat, s mindenkit, hogy azt érezzem, hogy nekem
nagyon fájna, hogyha nem lennének. Mert valahol összeköt ez az isteni lélek,
ami közös bennünk. Ott van benne egy olyan potenciál, amit esetleg még fel
lehet virágoztatni, ha még esetleg ránk hallgatna, így esetleg hazamehetne.
Tehát ez a szeretet, ez mindenkire vonatkozna.
Végezetül az ellenség. Ugye mondtam az előbb,
hogy ne vegyük úgy, hogy ellenség. Hanem úgy vesszük, hogy fejletlenebb lélek,
nem megvalósult karmával, vagy éppen rossz sorsa teljesedik rajta. Ha arra
gondolsz, hogy milyen rossz lesz neki hosszú időkön keresztül. Hogy mennyi
haragot, durvaságot, téveszmét hordoz magában, egy állandó gyűlölködő, szavainkat
kiforgató, ellenségeskedő, mindig megsértődő valaki, akkor neked azt látni kell
azt, hogy ez lélekben beteg. Az nem ellenséged. Az egy hiányos, beteg ember. Most tök mindegy, hogy ki. Milyen távolságra
van Tőled? Nem veheted ellenségnek, hanem azt veheted, hogy segítségre szorul.
Nem
azt mondom, hogy mindig lehet rajta segíteni, nem… csak ritkán. Isten sem
futkározott földi életében senki után, nem kapta el a vérző asszonyt hogy erőszakkal
meggyógyítsa, hanem Ő fogta meg Istent. Tehát segíteni az ilyeneket úgy lehet,
hogy békén hagyod, és amikor látod, hogy segítségre szorul, akkor halványan
megemlíted, hogy segítesz, de persze nem engeded magad szétrúgni. Azzal együtt
a segítséggel mindig nyitva kell lenni az ajtónak, még akkor is, ha úgy érzed,
hogy úgy viselkedett, ahogy nem kéne.
Igen, most sokakban fölmerül, hogy mi van a
tőlünk elmentekkel? A lelkünkben ne tápláljunk haragot, mert nem azon a szinten
vannak, még ha itt voltak se értették egészen az egyre szigorodó utat, mert
akkor itt lennének. Tehát ne egy síkon kezeld az öklöt, meg a kocsma előtt
üldögélőt, meg az utcasarkon álldogálót, meg az egotól megőrültet, meg a
rangkórságtól szenvedőt. Nem vagyunk egyformák. Te fölfelé mész az ég felé, te
átrezegteted magad, te fénnyé akarsz válni, ő meg itt vízszintes irányba akar
boldog lenni pl. férfit, vagy nőt, rangot, pénzt akar , s ennyi.
Ha
valaki vízszintes irányba akar boldog lenni, nem fogja Isten úgy segíteni,
ugyanis nem Isten, hanem a maga dolgát akarja tenni, minek segítené? Nem ezért
született a világra, hogy elpocsékolja a
talentumait. Azért született a világra,
hogy üdvözüljön, hogy felismerje, hogy a lelke egyre fényesebb, ha haza kell
menni. Aki földi dolgokat akar. Hacsak nem ha pl. 2 milliméteres a lélekedénye,
hogy azt mondja az Isten, jól van, még egy milliószor születsz, akkor
nem fog neki grátisz segíteni. Mert miért segítene? Az Isten egy szuper lény,
aki tudja, mit miért csinál, ok-okozati törvények vannak, akár tetszik, akár
nem, ezek vannak. Ő az életet azért adja, hogy ezzel te előbbre
juss. Tehát itt az isteni szeretet nem az, hogy nem szeret, hanem tudja, hogy
mikor fordítod rossz irányba, mikor elég, mikor süllyedsz már annyira meg, hogy
baj lesz, akkor azt mondja, hogy jó, akkor fordítsunk, akkor befejezzük,
kezdjük elölről. Tehát ezt az isteni szeretetet nem értheted. Sokkal
logikusabb, sokkal emberibb, és sokkal istenibb, mint gondolnánk.
A
mi szeretetünkkel csak próbálnánk utánozni az Istenét, amit most már elmondtam,
ez se csöpög az Isten szeretettől. Ha visszatekintek a ma elmondottakra, akkor
azt mondom, az emberiség egy részére azt
mondhatom, hogy azért nem ellenség, mert nincs egy síkon velem. Ez nem ugyan isteni
szeretet, de muszáj vagyok így gondolkozni, ha túl akarom élni az emberiséget,
ha nem akarok kétségek, bánatok és könnyek között élni, akkor azt kell
mondanom, hogy mégis így gondolkozom, mert azért ez nem bűn, de így mégsem az igazi
isteni szeretet jegyében zajlok le, ezt értsétek meg.
-
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése