Avilai Szent Teréz Templom

Avilai Szent Teréz Templom
Avilai Szent Teréz Templom
Ennek a felületnek felelős kezelője Varga Péterné/ Pável Márta katolikus hittanár. Célunk őskeresztény módon élni és az evangéliumot, a Bibliát, Isten szavát nem elferdítve, hanem Jézus Krisztus tetszésének megfelelően tovább adni. A Biblia örökéletű, szavaihoz tolmácsolni fogjuk a mélyebb megértést is. A legfrissebb írások alább érhetőek el.

2020. április 10., péntek

Pável Márta KIVÁLASZTOTTSÁG

 Pável Márta

KIVÁLASZTOTTSÁG

Sokféle lehet: népek, emberek vagy maga a Föld stb.

A kiválasztottságot nem olyan egyszerű értelmezni, mint elsőre gondolnánk. Túl sok mindenre érthetjük, és eredet szerint is más-más lehet. Isten segítségével rájöttem, hogy vonatkozhat a Földre is, aztán az egész emberiség egy részére, és a hagyományos felfogás szerint a zsidó népre. Kiválasztott a magyar nép is, legalább is egy rétege azt gondolja magáról, hogy kiválasztott, s lehet, hogy jó okkal. Ha megnézzük bármelyik más nép történetét, hiedelmét, szinte mindegyik azt gondolja magáról, hogy ő valami szinten kiválasztott, és lehet, hogy mindenkinek van némi igazsága.

 Mi is a kiválasztottság? Az nem, hogy esetleg kitűnik a tömegből. Az sem, hogy egyedi valamiben, pl. valami fontos vagy valami plusz feladatot kap, amit csak Ő tud elvégezni - habár ilyen alig van -, ezek inkább a tehetség kategóriába sorolandók.

 Hogy miért, és kit vagy mit választ ki Isten, azt nem láthatjuk be, ebben a 3 dimenziós világban biztosan nem, vagy csak nagyon nagy időtávlatból.

 Szerintem a kiválasztottságnak az alapja, hogy természetellenes, meglepő tettekre képes egy magas szellem megbízásából, aki az Isten. Ez nem nemzetiségi, nem faji, nem családi örökség. A kiválasztottság „testre szabott”, ismétlem, nem örökölhető! Nem mi döntjük el, teljesen független attól, hogy ki és mit akar, tud és fog megtenni. Igazi kiválasztottság Istentől jön  és szerintem, a tények ismereté­ben kiválasztottá tenni senki más nem tud.  

 Az, hogy a főnök kiválasztja egyik beosztottját valamire, annak lehet sok pozitív és negatív oldala, ezzel inkább ne foglalkozzunk, többnyire nem teljesen objektív a dolog.  De ki lehet választani embereket, igen kiváló tulajdonságaik alapján is, de az nem az a kiválasztottság, amiről írok, az kiválasztás. Viszont az ész sem minden, a tulajdonságok összessége (az ördög nagyon is okos lehet), sem a különleges tehetség, sem a kivételes ügyesség.  Az igazi kiválasztottságnak valószínűsíthető alapja az, hogy Isten ismer bennünket, Ő tudja, hogy mire vagyunk képesek, és aszerint választ ki minket.

 A kiválasztottság nem a saját döntésünk, sőt több kiválasztott - látható a szentek életéből - eleinte tiltakozik, és nem is tartja méltónak magát az isteni kiválasztásra. Isten gyengéd marad, várja, míg a kiválasztottnak a tudatában beérik a tény, aki aztán nagyon lassan rájön, hogy mégis ez van, nem képzelődik, és akkor viszont becsülettel teszi a dolgát.

 De sokszor nem is emberek vannak csak kiválasztva egy-egy nagy horderejű feladatra, hanem például a Földünk kiválasztása nagyon elgondolkoztató, hogy Isten miért választhatott ki minket. Igaz, nem tudhatjuk, hogy a Földünk mellett hány bolygón van élet, és milyen szintű stb. Hogy miből választott ki minket, talán jobb is, ha nem tudjuk. Amit elmélkedésekből és különböző módokon lehet tudni /ami már sci-fi kategória is lehetne/, hogy a Földünkön velünk együtt, de nekünk láthatatlanul mennyi más élet lehet együtt, és mennyien látogatnak ide. Ez is egy oka lehet a Földünk kiválasztásának, de nem hiszem, hogy végső ok. A Föld kiválasztásának egyik bizonyítéka, hogy itt testesül meg az Isten Jézus Krisztusként.

Lehet kiválasztott egy nép is. Híresen kiválasztottnak vallják magukat a zsidók[1], de többek közt a magyarok is. A hiedelem szerint, a magyaroknak különleges és több ezer évre visszanyúló spirituális feladatuk, küldetésük van (szerintem ezt, ha van is, nem teljesítették mindeddig). Melyik nép - ha kiválasztott is lenne - tette meg a feladatát, mivel nem látom, hogy működne. Akkor elvesztették a kiválasztásukat vagy csak egy szűk csoport kapta meg? Súlyos és mindeddig megválaszolatlan kérdések...
 A kiválasztottak személye, „szerepe” nincs bebetonozva, és a kiválasztottságot tapasztalataink szerint el lehet veszíteni, ha nem megfelelően viselkedik, vagy nem teszi meg azt, amire kiválasztották. Akkor az Isten választ mást, nézzük meg a Bibliában[2] többször kikel Isten a kiválasztottságot meg nem tevők ellen, sőt megbüntette őket. Ugyanez áll mindenféle isteni kiválasztottra, tehát leválthatók.  Ezt nagyon figyelmébe kéne ajánlani mindenkinek, annak is, akit csak kisebb feladatra választottak ki, pl. pap legyen /persze, ha Isten választotta ki, és nem a maga határozata alapján lett az, mert ezt sajnos pillanatnyilag egyik egyház/vallási csoport sem tudja autentikusan ellenőrizni.
 / Olyan módszer kellene, és úgy kéne élni, hogy ezt a kiválasztást megszüntető isteni határozatot meghallják. Ez csak akkor működne, ha kommunikációban lennének Istennel. Persze megkérdeznék Istent, vagy ha meg tudnák kérdezni, hogy eléggé megteszem-e azt Uram, amire és amiért engem kiválasztottál.  Sajnos ma még nem történik meg, csak a hatásában látszik: jól vagy rosszul működik a kiválasztott.

 A kiválasztottak védelmére több történelmi adat is van, hogy bizonyos kiválasztottat véd az Isten. Pl. csoda történik a védelmükben.[3] A kiválasztottak időnként, de nem mindig, védelmet élveznek, tehát Isten védi a kiválasztottjait. A nagyobb szentek életében sok csoda történik, különleges dolgokkal védi meg a kiválasztottjait az Úr. Földi szinten nem teljesen magyarázható meg, de van olyan, amikor nem védi meg, hanem belehal a szolgálatának következményeibe, mert nagyon irritálja a világot. Lásd Szt. Péter, Szt. Pál stb. Ilyenkor az ember elgondolkodik, hogy ha elfogadja - és elfogadja - a kiválasztottságot, megvédi-e Isten, vagy nem védi meg.  Szerintem attól is függhet, hogy befejezte-e a kiválasztásával járó feladatokat, vagy nem. Ha befejezte, akkor minek szenvedjen itt tovább, ha nem fejezte be, akkor meg megmenti, hogy hadd fejezze be, igaz, ez erősen szimplicizált variáció, de nekem ez is elképzelhető. 

 Főleg a zsidóság hatásra elterjedt, hogy Isten bosszúálló.  Ez így nem igaz, szerintem nem bosszúálló, de az ő dolgában tevékenykedő ember körül szinte egy védőháló lesz, nagyon sok kicsi vagy nagyobb csodát tesz, nagyon különböző szintű és minőségű segítséget ad, amit különben nem remélhetne. Ezt a kiválasztott érzi különös erővel, mégis lágyan érzi az Úr kezét, mert Ő dédelget, és kettőjük között zajlik le olyan fajta gyengédség, plusz hatalom, erő, amit semmi, de semmi sem pótolhat. 

 Végezetül, a kiválasztottnál nem biztos, hogy rögtön a születésénél látszik, de ritkán igen. Az idő teltével, valamikor később lesznek nyilvánvalóvá ezen dolgok.

A Föld kiválasztása valószínűleg igaz, mivel itt született meg Isten. Azt nem tudom, hogy a földi emberek képesek-e élni ezzel, vagy elveszítik.  Félek, hogy értetlenség, butaság, hitetlenség van; erősen úgy látszik, nagyon igyekeznek semmibe venni a kegyelmet. S mivel nem is tudnak, meg nem is akarnak róla tudni, megpróbálják ezt semmissé tenni, gúnnyal, lejáratással, tudománytalansággal vádolva stb. Itt az a kérdés, hogy Isten nézi-e azokat, akik viszonylag jobbak, akik ennek a kiválasztásnak földi, aktív cselekvői. Kérdés, Isten szemével megfelelünk-e ennek a kiválasztottságnak, elég–e, hogy ne szüntesse meg a különleges kegyelmet? Illetve ne engedje meg, hogy elpusztuljunk, és az is lehet, hogy csak a Föld, mint maga egy objektum van védve, és a rajta lévő folyamatosan változó élő-haló lények, ha nem megfelelően, nem a célnak megfelelően viselkednek, akkor a Föld egyszerűen le fogja rázni magáról Őket.

Félő, most hasonló dolog játszódik le - s erősen remélem, tévedek -, mert rengeteg módja van annak, hogyan vigye véghez: földrengések, tűzvészek, különböző lehűlések, jégkorszak, kisbolygó becsapódás, satöbbi. S ha a gátló lények elhunytak, akkor egy újraindulás lesz, mint vélhetően már többször is volt. Tehát nem tudjuk, hogy pontosan mi zajlik le és hogyan, de nagyon alázatosan figyelni kell az Istenre, mert előbb utóbb nyilvánvalóvá válik számukra, hogy nem csak véletlenül élünk, és nem tehetünk úgy, hogy semmiért sem felelünk, és elpocsékoljuk drága életünket. 



[1] Izajás 41,8 8És te, Izrael, én szolgám, Jákob, akit kiválasztottam barátomnak, Ábrahám ivadéka. 9Te, akit a föld határairól hoztalak elő, és a világ végéről hívtalak meg; te, akihez így szóltam: Szolgám vagy, kiválasztottalak, ezért nem vetlek el: 10Ne félj, mert veled vagyok, ne csüggedj, mert én vagyok a te Istened!

[2] Ezékiel 34,10 Így szól az én Uram, az Úr: Én most a pásztorok ellen fordulok, és számon kérem tőlük a nyájamat. Gondoskodom róla, hogy ne ők legeltessék a nyájat, magukat sem fogják többé legeltetni a pásztorok. Kiragadom szájukból juhaimat, és többé nem esznek belőlük. Jer 23,1-4

A jó pásztor uralkodása

11 Mert így szól az én Uram, az Úr: Majd én magam keresem meg juhaimat, és én viselem gondjukat. 

12 Ahogyan a pásztor gondját viseli a nyájnak, amikor ott áll juhai között, amelyek szét voltak szóródva, úgy viselem gondját juhaimnak. Kiszabadítom őket mindenünnen, ahová csak szétszóródtak egy felhős, borús napon. Lk 15,4 

13 Kivezetem őket a népek közül, és összegyűjtöm az országokból, azután beviszem őket a saját földjükre; Izráel hegyein, a völgyekben és az ország minden lakóhelyén fogom legeltetni őket. 

14 Jó legelőn fogom legeltetni őket, és Izráel magas hegyein fognak majd tanyázni. Jó tanyájuk lesz, ott heverésznek, és kövér legelőn legelésznek Izráel hegyein. Zsolt 23,2 

15 Én legeltetem juhaimat, és én keresek nekik pihenőhelyet – így szól az én Uram, az Úr. 

16 Az elveszettet megkeresem, az eltévedtet visszaterelem, a sérültet bekötözöm, a gyengét erősítem, a kövérre és az erősre vigyázok; úgy legeltetem őket, ahogy kell


[3] Dániel 6, 17 Ekkor a király parancsára előhozták Dánielt, és az oroszlánok vermébe dobták. De a király ezt mondta Dánielnek: A te Istened, akit állhatatosan tisztelsz, szabadítson meg téged! Dán 3,15 

18 Odavittek egy követ, és a verem szájára tették; a király pedig lepecsételte azt a maga és a főrangú embereinek a gyűrűjével, hogy Dániel sorsán ne lehessen változtatni. 

19 Azután a király bement a palotájába, és böjtölve töltötte az éjszakát; nőt sem engedett be magához, és kerülte őt az álom. 

20 Pirkadatkor aztán fölkelt gyorsan a király, és az oroszlánok verméhez sietett. 

21 Amikor odaért a veremhez, szomorú hangon kiáltott Dánielnek. Így szólt Dánielhez a király: Dániel, aki az élő Isten szolgája vagy! A te Istened, akit olyan állhatatosan tisztelsz, meg tudott-e menteni az oroszlánoktól? 

22 Dániel így felelt a királynak: Király, örökké élj! Dán 3,9 

23 Az én Istenem elküldte angyalát, és az bezárta az oroszlánok száját, úgyhogy nem bántottak engem. Mert ő ártatlannak talált engem, és téged sem bántottalak meg, ó, király, semmivel. Dán 3,28 ; Zsid 11,33 

24 Erre a király nagyon megörült, és megparancsolta, hogy húzzák ki Dánielt a veremből. Ki is húzták Dánielt a veremből, és egyetlen sérülést sem találtak rajta, mert hitt Istenében. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

AZ ISTENT KERESŐK GYAKRAN CSALÓDNAK…

  Pável Márta AZ ISTENT KERESŐK GYAKRAN CSALÓDNAK…   Sokszor tapasztalt dolog, amiről az alábbiakban írok, hogy - most mindegy miért, ...