Pável Márta: Kánai menyegző
Azt gondolom, ha valaki Istenbe meritkezik, és Isten
áthatja, akkor ki van zárva, hogy csak egy karizmája lenne, mert Istennel akkor
átlát az emberen, s szépen tud beszélni,
lehet, hogy tud gyógyítani is, s a bölcsességet is megkapja. Azt gondolnám,
hogy úgy és olyan intenzíven jelenik meg a karizma, amilyen mélységbe süllyedt
valaki az Istenbe. Ha picit süllyed, akkor „nyelveken” gügyög, nem is érti, és
a külső embernek semmit sem jelent – engem pl. egy normalitását vesztett
megszállottra emlékeztet…, sok negatív példát láttam ez ügyben –, vagy egyre
jobban elborítja a kegyelem és egyre több karizmája lesz. Nézzük pl. PIO Atyát,
aki belelátott az emberekbe, bilokált, gyógyított stb.
A kánai menyegző: Nekem eleinte olyan, mint amikor a mama
büszke a gyermekére, és azt mondja a tömeg előtt, hogy: „jaj, drágám olyan
szépen hegedülsz, hegedülj egy kicsit.” A gyermek azt mondja, hogy: „á...
nem hegedülök”, de végül mégis megteszi. Úgy éreztem, hogy ez a Kánai
menyegző is ilyennek indult. Ugyanakkor az is kivehető, hogy a Szűz Anya nagy
fejlődésen ment át, mert még Jézus 12 éves korában a templomban elcsodálkozik,
hogy mit keres ott a Fia, és hogy Isten dolgaiban kell fáradoznia. Sz. Máriáról
itt már elmúlik a csodálkozás, nem fél, hogy szégyenben marad akkor, amikor
ajánlgatja Jézusnak, hogy tegyen csodát. Tudja, hogy Jézus képes erre, és meg
fogja tenni . Itt azon túl, hogy ez Jézus első feljegyzett
csodája, egyben Szűz Anya fejlődését is láthatjuk.
Többször végig gondoltam, nagyon sajnálom Krisztust, mert
ha én nem lettem volna Izraelben zsidó esküvőn, nem tudnám milyen az, amikor
kanalakkal verik a tányért, üvöltenek és dobolnak a lábukkal, majd rituáléból összetörik
a tányérokat. Ez az egész nekem egybevetve félelmetes érzés volt. Elképzelem,
hogy Jézus után kétezer évvel már cizellálódott ez a nép, milyen lehetett az
akkori esküvő…
Abban az időben nem volt semmiféle szórakozás, mozi,
színház, televízió, semmi. Ha a faluban volt 1-2 vagy különleges évben 3
esküvő, temetés, keresztelő, az mind nagy esemény volt, együttlétre, ünneplésre
adott alkalmat. Izrael népe – ahogyan a többi nép is – nagyon vágyódott arra, hogy
együtt legyenek, egyszer végre kitombolhassák magukat, jót mulassanak. Tapasztaltból
tudjuk, ilyenkor az ital okozza (lásd egy falusi búcsú ritkán múlik el
szirénázó rendőr nélkül…), hogy az emberek közül páran eszüket veszítve
viselkedhetnek.
Az ezzel szöges ellentétben álló Jézus a végtelen,
kimondhatatlan, megismerhetetlen abszolútomból jön, és belekerül ide, a „vad” emberek
közé. Jézus megértette, hogy ők ezen a szinten állnak és ez kell nekik.
Elhiszem, hogy először nem volt nagy kedve csodát tenni, de nemcsak az anyja
unszolására csinálta meg a csodát, hanem belátta, hogy ezen a szinten állva ők
ettől boldogok. Nem csodálkozom, hogy az a bor jobb volt minden bornál, mert az
Isten nem csinál selejtet. Nekem hasonlít ez az egész arra, amikor
átváltoztatás van, mert egy folyamatot látok; Jézus a vizet borrá változtatta,
majd a bort Önmagává a mi „lelki” táplálásunkra.
Azt, hogy mit okozott az esküvőn résztvevőkben Jézus tette,
nem tudhatjuk, de bennünk kell, hogy hatása legyen. Ugyanis Jézus Krisztus
pontosan tudja, milyen az ember, mikor, hol, hogyan lehet behatolni a lelkébe,
hogy meghallja az Ő csendes kopogtatását, mellyel belénk szeretne jönni és
emelkedett lénnyé átalakítani bennünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése